START POINT PRIZE – Prize for emerging artists
- Hans Ahnert (DEU)
- Matea Bakula (BIH)
- Bianca Basan (ROU)
- Jan Kilian Böttcher (DEU)
- Benjamin Brix (DEU)
- Marijke De Roover (BEL)
- Charlotte Dualé (FRA)
- Jana Duchoňová (SVK)
- Tereza Fišerová (CZE)
- Marta Fišerová (CZE)
- Justyna Jaworska (POL)
- Zuzana Kmeťová (SVK)
- Eva Lucja Kozak (SVN)
- Karen Kramer (USA)
- Ruth Kretzmann (USA)
- Mina Lunzer (AUT)
- Florian Mertens (BEL)
- Michalina Mistrzak (POL)
- Nicoleta Moise (ROM)
- Jaakko Pallasvuo (FIN)
- JENNY PatiÑo Pérez (COL)
- Abigail Sidebotham (GBR)
- Vera Sjunnesson (SWE)
- Wojciech Tymicki (POL)
- Jurian Vermoolen (NLD)
- Victor Yudaev (RUS)
- Dia Zékány (HUN)
- Lena Amuat / Zoë Meyer (CHE)
Florian Mertens
Florian Mertens patří k umělcům s klukovskou fascinací pro svět strojů a mechaniky. Vřazuje se tak do tradice vycházející z dada, Duchampa a surrealistů. Jeho přístupu ale budou blíž Panamarenko nebo Joost Conijn. Podobně jako oni vytváří Mertens sochy, které charakterizuje vysoká míra pracnosti a různý stupeň funkčnosti. Tyto sochy se strojům podobají, jejich mechanika má ale mnohdy ne zcela konkrétní účel, někdy nefungují vůbec. Mertensův přístup je tak postojem typickým pro počátek 21. století. Jeho postindustriální romantismus klade důraz na rukodělnou práci, jeho sochařské stroje jsou fantazie o funkčním světě, který ještě není člověku odcizený. Mertensova diplomová práce působí jako melancholický pomník zaniklým továrničkám – sádrové fantomy strojů a součástek spočívají na kutilsky reálných soklech z kartonu nebo dřeva a vlastnoručně vyrobené dřevěné stroje použité pro obrábění sádrových součástek se zavěšením na stěnu proměnily v konstruktivistické reliéfy. (rv)
- Turbine, 2013
- Kopírka, Soustruh, Vrtačka, 2012
- Stroj č. 1, 2013
- Stroj č. 2, 2013
- Rytíř. Výuka “De Sokkel van Teniers“ vedená Atharem Jaberem, 2013