START POINT PRIZE – Prize for emerging artists
- Marta Antoniak (POL)
- Nicky Assmann (NLD)
- Anna Błachno (PL)
- Daniel Djamo (ROU)
- Kevin Gaffney (GBR)
- Alicja Gaskon (PL)
- Armin Lorenz Gerold (AT)
- Marcel Groβe (DEU)
- Daniela Hoferer (DEU)
- Tommy Høvik (NOR)
- Lefteris Kiourtsoglou (GRC)
- Izabela Koniarz (POL)
- Patrik Kriššák (CZE)
- Radim Langer (CZE)
- Tala Lumbar (SVN)
- Carlos Azeredo Mesquita (PRT)
- Daniella Isamit Morales (ITA)
- Oldřich Morys (CZE)
- Wanda Nay (CHE)
- Paul Paillet (FRA)
- Claire Perret (FRA)
- Aleksandar Pertemov (DE)
- Márk Radics (HUN)
- Richard Roháč (SVK)
- Javier Navarro Romero (ESP)
- Igor Ruf (HRV)
- Sarah Rutschman (CHE)
- Lucia Sceranková (CZE)
- Pia Sirén (FIN)
- Malthe Stigaard (NLD)
- Chooc Ly Tan (GBR)
- Milou van der Maaden (NLD)
- Michal Šimonfy (SVK)
- Tomáš Šoltys (SVK)
Márk Radics
Márk Radics pojal svou závěrečnou práci jako konceptuální projekt, jehož tématem je samotná idea diplomové práce jako konvenční formy spojené s akademickým vzděláním. Ostatně inspiraci k ní našel při výstavě o principu subverze v umění ve Württembergischer Kunstverein, kde pomáhal s instalací maďarské kolekce. Zde narazil na štítky s poněkud bizarním varováním „Pozor, umění“, které zdejší archiv používal k označování uměleckých objektů zařazených mezi běžné archivní materiály. Autor požádal umělce, kteří se výstavy účastnili, mezi nimiž jsou slavná jména současné scény jako Dan Perjovschi nebo Tamás Szentyóbi, aby štítky doplnili vlastní signaturou. Ty pak adjustoval a předložil jako vlastní diplomovou práci, jež se zcela záměrně pohybuje na hranici toho, co za ni lze ještě považovat. Už od dob Marcela Duchampa víme, že stačí pouhé umělcovo prohlášení, které něco „neuměleckého“ povýší na umělecké dílo. Toto prohlášení se zde objevuje v obzvlášť kategorické, takřka úředně závazné formě. (mf)
- Kouzlo s podpisem, 2009, koncept, instalace